Preberite tudi: Je učinkovitost zaposlenih možno povečati z umetno inteligenco?
Promocijsko besedilo
»Podjetja bodo stregla klepetalnim robotom.«
Dr. Stefan Kohn je strokovnjak za uporabniško izkušnjo in inovacije. Trenutno je del Think & Do Tanka, ki se osredotoča na storitvene inovacije za stranke Deutsche Telekoma v Nemčiji. Pred tem je bil v isti družbi odgovoren za Telekom Design Gallery – forum prihodnosti in inovacij.
Aktiven je v različnih organizacijah menedžerjev inovacij, kot so PDMA, LaFutura & ISPIM. Svoje izkušnje deli tudi kot predavatelj na Univerzi FOM v Essnu. Dve pomembni vprašanji glede uporabe umetne inteligence v podjetništvu in podjetjih smo mu zastavili konec maja, preden je pred dnevi nastopil na inovacijski konferenci SPIM v Ljubljani.
A. Katerih je 5 novih pragmatičnih priložnosti, s katerimi lahko podjetja in podjetniki ChatGPT/AI uporabljajo na nove načine, za katere doslej niso imeli možnosti?
1. Izboljšanje osebne produktivnosti. Vsak zaposleni lahko zdaj uporablja umetno inteligenco (UI) kot osebnega pomočnika. Z najnovejšimi vtičniki je mogoče naloge, kot so načrtovanje sestankov, povzemanje dokumentov ali priprava podrobnih e-poštnih odgovorov, učinkovito prenesti na UI. To vodi k večji učinkovitosti in nižjim operativnim stroškom, saj se zaposleni lahko osredotočijo na naloge večje strateške vrednosti.
2. Upravljanje znanja in organizacijsko učenje. V našem informacijsko bogatem svetu je pogosto težko biti na tekočem. Umetna inteligenca, zlasti veliki jezikovni modeli, lahko pomagajo upravljati prelivanje informacij. Lahko jih razčlenijo, analizirajo, povzamejo in razvrstijo glede na individualne potrebe, kar olajša konzumiranje informacij po meri.
Moj osebni primer: kot vodja inovacij pregledam številna poročila o trendih. Še posebej veliko jih je objavljenih na prelomu leta. To pomlad sem zbral več kot 100 takšnih poročil o trendih. Uporabil sem ChatGPT za pisanje kratke skripte, izbora besedila iz pdf-ja. Torej sem GPT uporabil za povzemanje in delo z vsebino.
3. Zaposleni bodo boljši. V korporativnem ekosistemu umetna inteligenca spreminja vloge in odgovornosti. »Izboljšanim zaposlenim« UI med njihovimi nalogami pomaga v realnem času.
Agenti kontaktnega centra lahko na primer prejmejo ustrezne informacije med klicem glede na kontekst pogovora, s čimer odpravijo potrebo po iskanju informacij. Umetna inteligenca lahko tudi povzame klice, izvleče elemente dejanj in avtomatizira določene naloge po odobritvi. Takšne koristi je mogoče uporabiti pri prodaji, financah in v drugih sektorjih, kar poveča učinkovitost in natančnost delovanja.
4. Razvoj klepetalnic. ChatGPT spreminja način dojemanja klepetalnic. Za stranke postaja interakcija s klepetalnimi roboti (angl. ‘chatbot’, skrajšano ‘bot’) prijetna in zelo uporabna, kar vodi v večjo pripravljenost za sodelovanje. Za podjetja veliki jezikovni modeli, kot je GPT, poenostavljajo implementacijo učinkovitih klepetalnih robotov, ki lahko odgovarjajo na poizvedbe na podlagi obstoječe dokumentacije izdelkov ali storitev.
V nekaj minutah lahko ustvarite preprost »chatbot«, ki temelji na tehnologiji OpenAI. Ta poskuša odgovoriti na vprašanja na podlagi obstoječe dokumentacije vaših izdelkov in storitev, ki ste jih zagotovili – in dobili boste pomembne rezultate.
Lep stranski učinek – »bot« bi lahko odgovarjal v številnih jezikih, tudi če dokumente posredujete samo v enem jeziku (primer spletnega mesta, ki ponuja to vrsto storitve: https://myaskai.com/).
5. Inovacije in izboljšave izdelkov/storitev. UI ponuja velik potencial pri snovanju in ustvarjanju inovativnih izdelkov/storitev. Organizacije navadno dobijo veliko povratnih informacij od strank, na primer iz ocen na družbenih omrežjih ali iz anket strank. Te povratne informacije so zelo pomembne in dragocene, vendar se je – glede na velikost organizacije – z branjem in analizo tovrstnih informacij težko spopasti.
Na tem področju lahko pomagajo veliki jezikovni modeli. Tako je mogoče pridobiti na tisoče povratnih informacij strank v prosti obliki in zagotoviti vpoglede, potrebne za izboljšanje vaših izdelkov in storitev.


Nedavne študije kažejo, da lahko ChatGPT prekaša strokovnjake tudi v izraženi empatiji.
B. Kateri pa so 3 najbolj kontroverzni (etični) izzivi, povezani z uporabo ChatGPT/AI?
1. Transparentnost. Hiter napredek sistemov umetne inteligence, kot je ChatGPT, pogosto povzroči zmogljivost, ki ni le enaka človeškim zmogljivostim, ampak jih celo presega. Nedavne študije kažejo, da lahko ChatGPT prekaša strokovnjake tako v kakovosti odgovorov kot v izraženi empatiji (https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/article-abstract/2804309).
To vodi v skušnjavo, da bi prikrili uporabo umetne inteligence in ustvarili iluzijo človeške interakcije. Po mojem mnenju bi bila taka praksa etično vprašljiva. Pri uporabi umetne inteligence zagovarjam preglednost, tako pri zaposlenih kot pri strankah.
2. Nadzor vs. podpora. Ko razmišljamo o konceptu »izboljšanega zaposlenega«, veliko ljudi izraža zaskrbljenost nad potencialom UI za izvajanje nadzora. Da bi ponudila optimalno podporo, mora UI nadzorovati klice, e-pošto in druge dejavnosti.
Sistemi umetne inteligence morajo biti zato zasnovani tako, da je mogoče slediti, kdaj poteka spremljanje. Še pomembneje je, da ti sistemi s svojo zasnovo zagotavljajo vrednost, ne pa da izvajajo nadzor nad zaposlenimi. Čeprav UI lahko podpira in predlaga, morajo ljudje ostati tisti, ki sprejemajo odločitve.
3. Prenos pristojnosti. Pri tretjem izzivu ne gre toliko za neposreden etični pomislek, temveč se ta bolj nanaša na morebitno uporabo umetne inteligence s strani strank. Zavedati se moramo, da UI ne uporabljajo izključno podjetja, pač pa jo lahko uporabijo tudi kupci.

Podjetja bodo 20 % svoje prodaje ustvarila z oskrbo strojnih kupcev.
Na primer, strankin klepetalni robot lahko sproži stik za pogajanja o pogodbah (primer: https://gpt3demo.com/apps/donotpay). Tako se morajo podjetja prilagoditi »botom«. Gartner napoveduje, da bodo podjetja ustvarila 20 odstotkov svoje prodaje z oskrbo strojnih kupcev (https://www.gartner.com/en/publications/when-machines-become-customers).
Postavlja se vprašanje: ali smo pripravljeni na to spremembo?
Sorodni prispevki