Kako prodati družinsko podjetje
Kaj lahko pričakujemo v prihodnosti?
David Slivšek iz KF Finance je tudi prepričan, da bo nasledstveno vprašanje pri srednjih in malih slovenskih podjetjih v naslednjih 10 do 15 letih zelo pomembna tema. »V mnogih podjetjih namreč ni mlajše generacije, ki bi prevzela vodenje posla, zato bo veliko družb iskalo tuje in domače strateške lastnike. Je pa to lahko tudi dobra priložnost, da se družbe še hitreje razvijajo, saj s prevzemom dobijo dostop do novih praks, znanj in trgov.«
V NLB prav tako menijo, da smo v prelomnem obdobju, ko se ustanovitelji družinskih podjetij upokojujejo ter vajeti podjetij prenašajo na naslednje generacije, kar pa ni vselej preprosto. Zgolj ena tretjina družinskih podjetij namreč uspe nadaljevati s poslovanjem v naslednji generaciji.
»Ker nimamo razvitega lastnega kapitalskega trga, uspešni slovenski poslovneži pravzaprav nimajo druge možnosti kot prodati podjetja tujim multinacionalkam,« pravijo v NLB.
Prodaja družinskega podjetja tretjim osebam je dokaj zapleten proces z nekaterimi specifičnimi izzivi, med katerimi v NLB navajajo:
- iskanje pravih povezav med kupcem in prodajalcem,
- vzpostavljanje zaupanja,
- tehnične težave, pa tudi
- izzivi psihološke oziroma čustvene narave.
Da je ta prehod lažji, je lahko postopen. Da lastnik ostane v podjetju še nekaj let po prodaji, pogosto pričakujejo tudi kupci. Zlasti v primeru, če podjetniki niso predhodno vzgojili menedžerjev.
Najmanjši izziv pri iskanju rešitev nasledstva so finance.
»Pri svetovanju pri prodaji proučimo morebitne prevzemnike, najprej v mreži dobaviteljev ali kupcev, pa tudi v panogi, med vzajemnimi skladi, poslovnimi angeli. Možnost je tudi javna ponudba delnic na trgu kapitala, če je podjetje dovolj veliko. Najmanjši izziv pri iskanju rešitev nasledstva so finance, ne glede na to, ali gre za lastniški ali dolžniški kapital,« pojasnjujejo v NLB.
Kaj je treba vedeti, preden se odločimo za prodajo
Za lastnike družinskih podjetij je pri prodaji zelo dragocen kritičen pogled od zunaj. Pri tem je pomemben čas, saj denimo banka s spremljanjem podjetja ne spoznava le finančnih, ampak tudi mehke dejavnike, ki so pri nasledstvu še kako pomembni.
Zato stremijo k temu, da tudi po prenosu lastništva podjetja ostanejo zdrava in se ohranijo v slovenski lasti, saj so družinska podjetja za razvoj slovenskega gospodarstva po njihovem mnenju še kako pomembna.
V NLB zato svetujejo, da lastniki družinskega podjetja pred prodajo nujno upoštevajo sledeče:
- Pred prodajo je treba poskrbeti, da podjetje posluje najbolje kot lahko. Pregledati je treba denarni tok, urediti stroške, očistiti delovne procese in optimizirati poslovanje. Vse to namreč močno vpliva na kupca in s tem na vrednost podjetja.
- Za prodajo ni pravi vsak trenutek. Prodajo je treba načrtovati v času, ko podjetje raste. Če je posel družinskega podjetja sezonski, je to treba storiti takoj po začetku sezone, ko imate največ dela. Pomembno je spremljati trg: ko cene nasploh rastejo, je lažje dvigniti ceno tudi svojemu podjetju.
- Velik del vrednosti podjetja predstavlja intelektualna lastnina. Ker so bili znanje, know-how in blagovne znamke ključni za uspeh podjetja, za rast in razvoj, je to osrednjega pomena tudi pri privlačnosti podjetja za kupce in s tem pri doseganju višje cene. Zato je treba nujno poskrbeti za patente ter zaščito programov, poslovnih procesov in blagovnih znamk.
Družinska podjetja so nepogrešljiv del slovenskega gospodarstva, pomemben zaposlovalec in vir inovacij.
Prodaja traja od 9 mesecev do 1 leta
Pri prodaji družinskih podjetij je v zadnjih letih opazen pozitiven trend, pravi David Slivšek, partner in vodja M&A v KF Finance, kjer prodaja družinskih podjetij predstavlja polovico vseh prodajnih mandatov v oddelku M&A.
»Prepričan sem, da se bo to nadaljevalo tudi v prihodnje, saj prvi slovenski podjetniki s konca 80. in začetka 90. let postopoma zaključujejo svoje kariere in pri tem so nekateri brez ustreznega nasledstva.«
Pri prodaji vsakega podjetja, tudi družinskega, je zelo pomembno dobro poznavanje podjetja, še pravi Slivšek. Zato za njihove naročnike vedno naredijo finančni pregled in cenitev družbe, da identificirajo vse prednosti in potenciale ter morebitne slabosti.
»Vse to nato ustrezno predstavimo skozi postopek prodaje, saj tako dosežemo najboljše možno razumevanje delovanja podjetja s strani potencialnih investitorjev in s tem najvišjo možno ceno v postopku.«
Za prodajne postopke pa je specifično tudi to, da so dokaj dolgotrajni, saj od začetka iskanja investitorjev do zaključka posla preteče od devet mesecev do enega leta, še pojasni sogovornik.
Po izkušnjah KF Finance je ena od bistvenih stvari tudi ta, da je prodajo družinskega podjetja treba načrtovati vsaj tri do pet let pred predvideno upokojitvijo oziroma umikom nosilcev v družinskem podjetju.
Sorodni prispevki