Mladi na trgu dela: premagajte svojo konkurenco
- Maja Virant
- 8 septembra, 2025
- Podjetna kariera
- Foto: stock.adobe.com
Kaj od mladih pričakujejo najboljša podjetja?
Kaj iščejo najboljši delodajalci od mladih, ki se hočejo zaposliti v njihovem podjetju? Direktorica operativnega poslovanja v kadrovski družbi Trenkwalder Alenka Kraljič našteva naslednjih pet želja delodajalcev:
- pripravljenost za učenje,
- določeno mero potrpežljivosti pri usposabljanju in napredovanju,
- višjo mero zavzetosti pri opravljanju dela,
- cenijo (niti ne toliko pričakujejo) tudi sposobnost kritičnega razmišljanja in
- sposobnost aktivnega reševanja problemov.
Podobne atribute so nam našteli tudi v podjetjih Alpacem Cement in Avtenta.
Se sliši klišejsko in preveč vsakdanje? Pa sploh ni tako samoumevno.
Delodajalci si želijo mlade, ki prevzemajo odgovornost za svoja dejanja in ki znajo poskrbeti tudi za dobre odnose med sodelavci, dodaja Alenka Kraljič. Poleg tega pričakujejo, da mladi sledijo trendom digitalizacije in umetne inteligence, saj bo tako znotraj organizacijskih okolij lažje prepoznati in smiselno ter učinkovito uporabljati tehnološka orodja.
Večino del se morajo mladi šele priučiti, to je razumljivo. Za nekatera dela bodo potrebovali manj časa, za druga več, od nekaj mesecev in do nekaj let, pojasnjuje Alenka Kraljič. Da od mladih pričakujejo predvsem vztrajnost, samoiniciativnost in odgovornost, poudarja tudi Viviana Žorž iz podjetja Avtenta: »Cenimo tudi pripravljenost na prilagajanje različnim projektom, naročnikom in delovnim okoljem.«
6 načinov, kako biti najboljši kandidat
V resnici je precej preprosto: delo dobi najboljši. Zato morate biti najboljši kandidat za razpisano delovno mesto. Čeprav je prostih delovnih mest dovolj ali preveč in se delodajalci za najboljše kadre skoraj tepejo, morate vseeno biti – najboljši.
Tako se vam odprejo vrata do najboljših zaposlovalcev (seznam najboljših lahko pogledate na naslednjih straneh te revije) in s tem do stimulativnega delovnega okolja z možnostjo napredovanja, dela v prijetnem kolektivu in – kar nikakor ni zanemarljivo – dobre plače.
Toda kako biti boljši? Poiskali smo 6 načinov, kako lahko premagate konkurenco.
1. Odkrivajte svoje talente.
Odkrivajte svoje talente in se usmerjajte v področja, kjer ste dobri, svetuje Alenka Kraljič: »Tisti, ki poznate svoje talente, boste hitreje izoblikovali lastne cilje, imeli več motivacije, da jih dosežete, in boste bolj motivirani za nadgrajevanje znanja in kompetenc tudi zunaj formalnega izobraževalnega programa.«
2. Začnite čim prej.
Bodite aktivni že v obdobju formalnega izobraževanja, da izkoristite možnosti opravljanja praks pri delodajalcih ali možnosti mednarodnih izmenjav, sodelovanje v raziskovalnih projektih in podobno, priporoča Alenka Kraljič. Sodelujte v neformalnih združenjih, tudi prostovoljnih društvih.
Vse te aktivnosti so lahko odlična odskočna deska za razvoj kompetenc, ki vam lahko pomagajo v prihodnosti, nadaljuje Kraljičeva: »Na trg dela boste stopili ‘opremljeni’ in tako imeli pomembno prednost pred vrstniki.«
3. Pridobivajte nove veščine.
Posodabljajte in nadgrajujte svoje znanje s tečaji na daljavo in certifikati. To je dober in preprost način, da razširite svoje znanje ali pa stopite na čisto novo področje. Pridobivanje novih znanj danes ni več izbira, ampak nuja za preboj na zahtevnejši trg.
4. Naštudirajte potencialnega delodajalca.
Preden se prijavite na razpis, spoznajte delodajalca. Življenjepis in kasnejši razgovor prilagodite temu.
5. Uredite profile.
Uredite LinkedIn in druge profile – fotografija naj bo profesionalna, prispevki in delitve skrbno izbrani.
Za Google je vaš LinkedIn profil pogosto edini vir uradnih informacij o vas, ki ste jih objavili vi sami, piše strokovnjak za marketing Simon Šketa na svojem Linkedin profilu: »Ker ste avtor vi, Google to šteje za visoko verodostojen primarni vir. Vi ste največja avtoriteta za temo. Tema pa ste ‘vi’.«
Šketa zato izpostavlja, česa se je treba zavedati:
- Za veliko večino profesionalcev, ki nimajo osebne spletne strani, je LinkedIn profil postal njihova de facto osebna spletna stran.
- To je vaša digitalna izložba. To je prvi vtis, ki ga dobi potencialni delodajalec, bodoča stranka ali nov poslovni partner, ko vas preveri na spletu. In to stori skoraj vsak.
Vaše objave, komentarji, izkušnje in celo slika profila tako niso samo »vsebina za LinkedIn«, opozarja Šketa: »So gradniki vaše javne podobe na najpomembnejšem iskalniku na svetu. Vsaka vaša aktivnost tukaj neposredno vpliva na to, kako vas drugi vidijo tam.« Ne puščajte te izložbe prazne, zastarele ali zanemarjene. Prevzemite nadzor, poziva Šketa.
Ne pozabite tudi na druge, neformalne profile. Velika verjetnost je, da vas bo delodajalec poiskal tudi tam. Ko ste pred leti ustvarjali račun na Facebooku ali Instagramu, je lahko tam ostalo tudi kaj mladostniškega in divjega.
Kaj hočemo povedati? Pobrišite neprimerne fotografije.
6. Sledite trendom v industriji.
Prijavite se na trženjske novice, poslušajte podcaste, udeležujte se konferenc.
Kako razmišljajo najboljši delodajalci?
Poznajo generacijo Z.
Vsaka generacija je nekoliko drugačna. Najboljši delodajalci se zavedajo, da v primerjavi s prejšnjimi generacijami mladi danes niso tako potrpežljivi in pripravljeni čakati »na bolje«. Učinke želijo tukaj in zdaj, opaža Alenka Kraljič: »V skladu s tem v svoje vsakdanje poslovanje vpeljujejo ustrezne ukrepe in prakse.«
Praksa – prvi korak do kadrov.
Najboljši delodajalci so večinoma aktivni tudi pri pridobivanju in razvijanju svojega kadra, še preden se ta vključi v delovno organizacijo v obliki polne redne zaposlitve, ugotavlja Alenka Kraljič: »Delodajalci tako že med formalnim izobraževanjem mladih ponujajo možnosti opravljanja dijaških ali študijskih praks, lahko tudi mednarodnih krajših izmenjav ali sodelovanja v različnih projektnih skupinah.«
Morda se mladi niti ne zavedajo dobro, kakšen je pravi pomen tovrstnega vključevanja v delovna okolja, opozarja Alenka Kraljič: »Vse te aktivnosti so namreč lahko odlična odskočna deska za razvoj kompetenc, ki posamezniku lahko pomagajo v prihodnosti, tako pri opravljanju dela kot pri iskanju nove zaposlitve.«
Razvit sistem kariernega razvoja.
Alenka Kraljič izpostavlja, da imajo najboljši delodajalci razvit sistem kariernega razvoja, izdelano sistemizacijo delovnih mest ter dodelan sistem napredovanj in nasledstev:
»Tako mlad človek pravzaprav že ob prvih korakih pri delodajalcu lahko prepozna prihodnje možnosti lastnega razvoja, kar navadno deluje zelo motivacijsko ter vpliva na interes in zavzetost mladega posameznika pri opravljanju dela pri tem delodajalcu.« Dejansko cenijo in ustrezno vrednotijo (plača in plačni sistem) pomen dela svojih zaposlenih: »Dobro vedo, da so zavzeti mladi tisti pravi kapital organizacije, zato tudi uvajajo kadrovske prakse, s katerimi tudi pokažejo tovrsten pomen.« Tako lahko, seveda, če se izkažete, dobite veliko in ogromno.
Bombončki za zaposlene.
Lahko so to programi mentoriranja (job shadowing – spremljanje zaposlenega pri delu, mentorski pari, buddy – novemu sodelavcu dodeljen zaposleni …), možnost prilagodljivega delovnega časa in možnost hibridnega dela, sistem nagrajevanja glede na učinek/rezultat posameznika, ukrepi za zagotavljanje ustreznega ravnovesja med delom in zasebnim življenjem, subvencioniranje izobraževanj ali pa športno sprostitvenih aktivnosti, celostna skrb za dobro počutje na delovnem mestu, ki vključuje sproščeno vzdušje, odmore za skupna druženja in zdrave prigrizke na delovnem mestu, urejeni delovni prostori ter parkirišča za avtomobile in kolesa, našteva Alenka Kraljič.
Mednarodne študijske prakse.
V podjetju Alpacem Cement vsako šolsko leto podeljujejo kadrovske štipendije. S tem dijakom in študentom zagotavljajo finančno podporo, hkrati pa jim odpirajo možnosti za zaposlitev po končanem izobraževanju. Pozornost v prvi vrsti usmerjajo na dijake in študente iz širšega lokalnega okolja. S tem dolgoročno gradijo odnose z mladimi, ki imajo željo ostati in ustvarjati v domači regiji.
Poleg tega pa v okviru širše skupine Wietersdorfer, katere del je tudi podjetje Alpacem Cement, poteka program »GO INTERNATIONAL«, ki omogoča mednarodne študijske prakse v hčerinskih podjetjih skupine Wietersdorfer v Avstriji, Španiji in Ameriki.
Letos je bila z razpisom izbrana študentka iz Slovenije, ki bo v poletnih mesecih opravljala prakso s področja trajnostne proizvodnje in sodobne tehnologije v cementarni v Wietersdorfu. Poleg tega vsem otrokom do 21. leta starosti, katerih starši so zaposleni v podjetjih skupine, Alpacem Cement prispeva sredstva za nakup šolskih potrebščin.
Iz posebnih izdaj

Mladi, linkedin profil je pomembnejši od vašega CV-ja!
Tilen Prah, kadrovski strokovnjak in prokurist podjetja Kariera, svetuje, kako lahko mladi izboljšajo svoj življenjepis

Pametne pošiljke: kako senzorji rešujejo milijarde
Internet stvari (IoT) je postal ključno orodje v logistiki, saj omogoča sledenje v realnem času, predvidljivo vzdrževanje in zmanjševanje odpadkov.

AI vpliva tudi na fizično varovanje
Kako umetna inteligenca vpliva na varovanje? Kaj prinaša dobrega?, smo vprašali Branka Slaka, predsednika Zbornice za razvoj slovenskega zasebnega varovanja

Na Poljskem so prodali žago, veliko kot nogometno igrišče
Ali veste, da Mebor prodaja tudi na Tahiti in Fidži? Kako se jim je uspelo prebiti med največje slovenske podjetniške