»V Sloveniji podjetništvo zanemarjamo.«
Spintec je bil pred pandemijo že med najboljšimi slovenskimi malimi in srednjimi podjetji. Kot družba, ki proizvaja igralniške aparate, je ob epidemiji nekoliko zastal, zdaj pa se je vrnil na našo lestvico top 500 malih in srednjih podjetij (MSP), v njeno zgornjo polovico. Kako ga je večinski lastnik in direktor Goran Miškulin vrnil med najboljše?
Kakšno je bilo stanje podjetja Spintec takoj po pandemiji?
Na kratko povedano: minus 60 procentov. Naši prihodki so najprej padli na ničlo, potem pa so se malo popravili. V letih 2020 in 2021 jih je bilo 60 odstotkov manj kot pred pandemijo. Poslovanje podjetja je bilo treba prilagoditi novonastalim razmeram – ob zavedanju, da ko bo pandemije konec, moramo čim prej splavati iz krize. Vprašanje je bilo, koliko imamo kisika, koliko imamo »špage«, da preživimo čas pandemije.
Obdržati čim več zaposlenih, še vedno vlagati v razvoj ter biti zelo fleksibilen in aktiven takoj ob izhodu krize – to je bila strategija. Sicer pa dihanje na škrge, pri vsakem evru.
Zdaj ste spet med top 500 MSP. Kateri je bil prvi korak ob prebujanju podjetja iz hibernacije?
Ključni sta bili fleksibilnost in hitrost; tako pri vhodu v pandemijo kot pri izhodu iz nje. Iskali smo nove trge, bili smo pripravljeni investirati. Osredotočali smo se na ZDA, kjer se je trg v primerjavi z Macaom, našim primarnim trgom, hitreje prebujal. Kitajska je bila dolgo zaprta.
Se je zaradi tega vaš tržni delež v Macau v primerjavi z vašimi drugimi trgi kaj zmanjšal?
Macao je še vedno naš paradni konj. Tam imamo na kompaktnih elektronskih ruletah približno 80-odstotni delež. V Ameriki pa nam trg raste.
Kako so se v krizi odzivali zaposleni? Kako ste jih motivirali?
V času pandemije je bila naša strategija čim manj odpuščati. Smo pa vsem znižali plače za 30 odstotkov. Ob takšnem ukrepu so v podjetju ostajali lojalni.
Pomembno je bilo, da so zaposleni verjeli v firmo in vodstvo ter v to, da se bodo po pandemiji vrnili stari časi. Pomembni so bili mehki prijemi. Obljubil sem, da jim bomo 30 odstotkov odbitka pri plačah iz časa krize po njej vrnili. To smo tudi storili.
Kako je bilo z razvojem v času pandemije?
Ves čas pandemije smo vse resurse vlagali v razvoj. Razvili smo popolnoma novo generacijo produktov, ki je na trgu zaživela leta 2024. Premiera je bila na sejmu v Londonu. Ta generacija produktov je danes naš paradni konj.
Še vedno ste močni v Macau, ki sodi pod Kitajsko, a ima poseben status. Kolikor se spomnim, ste svoje igralne aparate prilagajali tudi kitajskim tradicionalnim igram. Katere so te igre?
Njihova glavna igra je baccarat. Mi nismo razvijali novih, pač pa smo obstoječe igre prilagodili temu trgu. Tu je bila ključna vloga distributerja; v regiji namreč vedno izberemo kvalitetnega distributerja, ki pozna lokalni trg. Ta nam priskrbi ključne informacije, kako naj produkt prilagodimo, da bo na lokalnem trgu uspešen.
Njihovi napol razvojniki, ki so pravzaprav komercialisti in dobro poznajo kupca, naredijo uporabniško specifikacijo, naši razvojniki pa jo pretvorijo v tehnično specifikacijo. Ta je temelj za razvoj programske opreme.
Ti podatki so ključni. Zelo pomembno je na primer vedeti, da tapeta ne sme biti določene barve, ker ima ta za posamezno skupino ali narod negativen pomen. Če je barva neprimerna, ljudje na takšni napravi ne bodo igrali. To je majhna podrobnost, takšnih podrobnosti pa je veliko.
Kateri so še pomembni elementi, razen barv?
Številke, različne navade igralcev pri igranju, denimo ponovitev stave, volatilnost oziroma nihanja pri dobitkih – torej, ali dobitki igralca in dobičkonosnost igralnice bolj ali manj nihajo. Glavni zadetki so lahko visoki in jih je malo ali pa nasprotno. Stave so lahko v evrih ali pa v centih.
Vsi ti elementi kažejo na različne navade igralcev. V Južni Ameriki so drugačni kot na Kitajskem oziroma v Macau ali ZDA. Ta know-how je izjemnega pomena.
Ste se na Kitajskem zgolj posvetovali z distributerji ali ste se poglobili tudi v kitajsko filozofijo in kulturne navade?
Ne v tem smislu. So nam pa distributerji omogočili, da smo se skupaj z njimi pogovarjali z upravljavci igralnic in tudi z igralci, ki so za določeno nagrado pripravljeni kaj povedati; denimo, kaj jih pri igri motivira.
Kakšne so razlike pri motiviranosti igralcev po svetu? Kaj bolj motivira Južnoameričane, kaj pa denimo Kitajce?
To je odvisno od kulturnih razlik. V skrajnih primerih na Kitajskem celo verjamejo, da lahko vplivajo na igro, na izid. To moč pripisujejo višjim silam.
Mi, ki se z igralništvom ukvarjamo profesionalno, seveda vemo, da vse temelji na statistiki, na verjetnostnih izračunih. To za nas preračunavajo sodelavci na fakulteti za matematiko, pristojne ustanove pa nam potem izdajo certifikate in potrjujejo ustreznost naših produktov.
Toda pri Italijanih lahko opazite, kako v igralnici začnejo z roko krožiti pred aparatom misleč, da lahko s tem nekako vplivajo na izid. Takšno ravnanje meji že na zasvojenost; to ni več zdrava zabava.
V profesionalnem igralništvu se zavedamo, da je pri vsaki igri za nekaj odstotkov v prednosti igralnica. To pomeni, da igralci med igro počasi izgubljajo.
Igralci se najbrž večinoma zavedajo, da izgubljajo in da je to plačilo za zabavo.
Tako je, to je plačilo za zabavo. Podobno, kot gremo v gledališče ali na koncert, kjer si želimo ogledati odlično predstavo za sto evrov, gredo nekateri za sto evrov po zabavo v igralnico.
Nekdo si seveda lahko privošči več takšne zabave, denimo za tisoč evrov, ker mu to dopušča denarnica. Težava pa se pojavi, če igralcu proračun omogoča zabavo za sto evrov, on pa jih porabi dvesto. Tako si jih izposodi, s tem pa se začne zasvojenost.
Tega negativnega učinka si ne želi nihče, niti operaterji igralnic. Takšen človek gre namreč predaleč in za takšna dejanja nikoli ne krivi sebe, ampak vedno obsoja okolico. Po njegovem mnenju je za to kriva igralnica, ne pa njegova odločitev.
Omenili ste, da se Kitajci pri igranju zanašajo tudi na vero, neke višje sile, ki naj bi lahko vplivale na izid igre. Kaj pa Južnoameričani?
V Južni Ameriki ni tako. Tam bolj velja, da imajo nekateri velike presežke denarja, drugi pa so zelo revni. Ko govorim o presežkih, mislim na to, da tisto, kar čez dan zaslužijo na ulici, zvečer v igralnici že porabijo.
Pri gradnji poslovnega odnosa so Kitajci zelo dobri diplomati. Najprej poslujejo s človekom, šele potem se osredotočijo na vsebino posla.
Ste se tudi vi iz kitajskih iger kaj naučili? Morda kaj koristnega pri poslovanju?
Če govorimo o njihovi filozofiji gradnje poslovnega odnosa, so po mojem mnenju zelo dobri diplomati. Najprej poslujejo s človekom, šele potem je na vrsti vsebina posla. V prvi fazi je to največkrat samo večerja ali pa neko druženje. Če jih v tej fazi ne prepričaš kot človek in ocenijo, da nisi primeren zanje, do pogovora o poslovni vsebini sploh ne pride.
V tem primeru se izgovorijo, da nimajo časa, da je nekaj prišlo vmes in podobno; morda rečejo, da letos ne bodo investirali. Američani pa to počnejo na trd način, z licenciranjem.
Predstavniki ameriškega »igralniškega FBI« pregledujejo naš račun v Sloveniji in tudi vse informacije o meni kot večinskem lastniku.
Zdaj to lahko opazujem, ko se pripravljamo na to, da bi bili čim bolj uspešni na ameriškem trgu. Kot večinski lastnik podjetja moram opraviti vse procese licenciranja za trg ZDA. Predstavniki njihovega »igralniškega FBI« pridejo pregledat naš račun v Slovenijo in preverijo tudi vse informacije o meni. Pogovarjajo se z mojo okolico in pregledujejo moje račune.
Vse to prav tako izvira iz pozitivnega pristopa. Igralništvo v ZDA je namreč generirala italijanska mafija. To so že v preteklosti želeli očistiti in v veliki meri jim je tudi uspelo. Tako so prestrukturirali panogo.
Posel zdaj teče razmeroma prijetno, preverjajo pa predvsem vire denarja; da ti viri niso sumljivi, ampak da je to res na trgu zaslužen denar, da je sodelujoče podjetje v panogi uspešno in da ima lastnik dobiček.
Kaj je bolje, če primerjamo ameriški in kitajski pristop?
Kitajski mehki pristop se osredotoča na človeka, seveda pa morajo biti tudi produkti certificirani. Sistem v ZDA temelji na licenciranju in certificiranju. Ne vem, kaj je bolje. Bolj za šalo: zaradi občutka varnosti morda ameriški sistem. Tam se lahko pritožiš.
Pred kratkim ste sporočili, da v Spintec vstopa močan nemški strateški partner Adp Merkur. Z njimi želite do leta 2030 prihodke povečati za šestkrat. Kje pri tem vidite največji potencial za rast?
Z nemškim Merkurjem sodelujemo že šest let. Štiri ali pet let so bili naš tehnološki partner, kar pomeni, da smo mi izdelovali produktno linijo za Merkur. Na kratko – naš produkt smo prodajali pod njihovo blagovno znamko. S sodelovanjem so nas nekako preizkušali kot podjetje, tudi našo kakovost in naš kader.
Ugotovili so, da želijo z nami sodelovati tesneje. Dobil sem ponudbo za stoodstotni nakup firme. Ker v tem poslu uživam in sem še dokaj aktiven, sem želel ohraniti večinski delež in menedžersko funkcijo.
Pogajanja so bila težka in so trajala dve leti. Vztrajal sem pri 51-odstotnem večinskem deležu. Vmes so že vstali od mize in se umaknili, decembra lani pa smo vendarle podpisali dogovor.
Ali gre za nakup 30-odstotnega deleža ali za 30-odstotni delež, ki bi ga Nemci pridobili z dokapitalizacijo?
Gre za nakup deleža. Dokapitalizacija ni bila potrebna. Podjetje je finančno zdravo.
Vprašanje sem postavil, ker načrtujete šestkratno rast prihodkov do leta 2030, za to pa najbrž potrebujete več kapitala.
Res ga bomo potrebovali. A tu gre bolj za problematiko slovenskih bank; z našimi bankami se težko dogovarjamo. Imamo res dobre poslovne priložnosti, denimo v ZDA, kjer lahko produkte dajemo v najem in to je še dvakrat boljši biznis kot pa naša zdajšnja dejavnost. Vendar potrebujemo kapital.
S slovenskimi bankami se nikakor nismo mogli dogovoriti za morebitne tripartitne pogodbe ali druge načine zavarovanja, da bi lahko dobili več posojil, s čimer bi bila rast lahko hitrejša. Tako smo bili včasih omejeni pri rasti. Rasli smo, koliko smo sami finančno zmogli, in s posojili, ki smo jih lahko zavarovali z nepremičnino.
Kako pa bo po dogovoru z Nemci?
Z Nemci imam dogovore, ki so še poslovna skrivnost. Obstaja pa zaveza, da nam bodo pomagali pri rasti, tako da nismo več odvisni od bank.
Ali cilj 100 milijonov evrov prihodkov do leta 2030, predvsem z rastjo na trgu ZDA, pomeni, da želite biti močnejši tudi od Interblocka, ki je bil nekoč v lasti Joca Pečečnika?
Interblock je ta 100-milijonski prihodkovni prag že dosegel. Ne obremenjujem se toliko z Interblockom; celo žal mi je, da ga je Joc Pečečnik prodal. A to je zame tudi pozitivno, saj ga njegovi nasledniki po mojem mnenju vodijo bistveno slabše.
Govori se tudi, da ga že prodajajo, a posel še ni zaključen. Skladi, kot je Oaktree, tako ali tako vstopajo v podjetje samo zato, da ustvarijo razliko v vrednosti, nato pa podjetje prodajo naprej.
V Spintecu imam zdaj dolgoročno strateško zavezo. Ne vidim potrebe po tem, da bi prodajal svoj večinski delež. Potreboval pa bom posojila za rast in pri tem mi Merkur lahko pomaga. Odprl nam je tudi svojo prodajno mrežo.
Nemški partner je namreč igralniška multinacionalka, eden od dveh gigantov v Evropi. Proizvaja igralne avtomate in ima v lasti verige igralnic. Grupacija ustvari okoli štiri milijarde evrov prihodkov. Precej je prisoten v Evropi, v Nemčiji pa ima celo 50-odstotni tržni delež. Zame je bilo pomembno to, da nam Merkur lahko pomaga pri rasti.
Kako pa je z nasledstvom v Spintecu? Domači lastniki imate še vedno 70-odstotni delež. Imate v načrtu koga, ki bi lahko nasledil podjetje? Ali je mogoče, da bi prepustili firmo ustanoviteljskih partnerjev, s katerim ste začeli projekt Spintec?
Ne, s svojim deležem še vedno lahko počnem, kar želim. Res pa ima solastnik predkupno pravico. Vsi moji partnerji in hkrati sodelavci so imeli zdaj možnost, ki sem jim jo obljubil ob začetku sodelovanja pri tem projektu. Takrat sem jim rekel, da bom iz njih naredil milijonarje, če mi bodo sledili. Kdor je želel, je ta milijon s poslom z Merkurjem že unovčil.
Svojim partnerjem sem na začetku sodelovanja rekel, da bom iz njih naredil milijonarje, če mi bodo sledili. Kdor je želel, je ta milijon s poslom z Merkurjem že unovčil.
Niso se vsi odločili za to možnost, ker verjamemo, da smo šele na začetku te poti. Nekateri so se odločili, da del tega deleža prodajo, del pa ohranijo. Le nekaj se jih je zaradi zelo osebnih razlogov odločilo za izstop.
Pred kratkim smo imeli intervju z glavnim izvršnim direktorjem Tab Skupine Romanom Burjo, ki je odkrito povedal, da so zaradi političnih razmer v dilemi, ali naj investirajo v ZDA. Ali vi ob vaših prodajnih načrtih v ZDA zaradi Trumpove carinske in njegovih drugih politik ne čutite negotovosti? Govora je tudi o možnosti recesije v ZDA.
Ko je Trump objavil carine, se je hitro oglasil naš distributer za ZDA in rekel, da si bomo zdaj ta strošek vsi malce porazdelili. Odvrnil sem mu, da si ne bomo porazdelili ničesar in da je to povsem ameriški problem, da so ga ustvarili v ZDA in da bodo stroške plačali ameriški potrošniki.
Nato je dejal, da sicer ne bomo konkurenčni. Pa sem odgovoril, da kolikor vem, na področju elektronskih namiznih rulet ni nobenega ameriškega proizvajalca. Po dveh malo daljših telefonskih razgovorih so se razmere nekoliko umirile.
Ampak ne verjamem, da se bomo vrnili v zgodovino, v čas neizprosnih carin na razvitih trgih, kjer Evropa in Amerika dobro sodelujeta. Če pa se bo to zgodilo, bomo takrat poiskali druge rešitve. Zagotovo ne bomo izstopili iz posla, ker je tam res veliko priložnosti za nas.
Kako ocenjujete podjetniško okolje v Sloveniji?
Gremo v napačno smer. Izgubljamo konkurenčnost, če tako velika podjetja, kot je Akrapovič, razmišljajo, da bi se preselila na Hrvaško. Če se bo preselil tja, se ne bo vrnil prav kmalu – če se sploh bo.
V Sloveniji imamo veliko znanja, dobro izobrazbo, ljudje so zelo delavni in bistri. Imamo naravne danosti za kakovostno podjetništvo, izkoriščamo pa jih premalo. Podjetništvo zanemarjamo.
Če bomo preveč privijali podjetništvo, bodo sposobni ljudje, ki jih je nekaj odstotkov in ki vodijo ta sektor, odšli. Poiskali bodo drugačne rešitve.
Toda realni sektor na koncu hrani vse. Če ga bomo preveč privijali, bodo sposobni ljudje, ki jih je nekaj odstotkov in ki vodijo podjetja, odšli. Poiskali bodo drugačne rešitve. Drugi, ki so odvisni od njih, pa bodo živeli slabše.
Vi imate kljub temu še vedno ambiciozne načrte. Koliko pa vam bo ob vseh teh načrtih ostalo časa za jadranje?
Ne glede na stanje v firmi si vsako leto vzamem en mesec časa za jadranje. Vedno smo imeli pri hiši barko, jadranje pa mi je zlezlo pod kožo. Več kot 30 let samostojno jadram po Jadranu. Mislil sem, da sem videl že vse, pa vsakič odkrijem novo plažo, restavracijo, kjer še nisem bil, novo vasico ali pa kakšno drugo posebnost. Zaljubljen sem v jadranje in Jadran.
Iz posebnih izdaj

Mladi, linkedin profil je pomembnejši od vašega CV-ja!
Tilen Prah, kadrovski strokovnjak in prokurist podjetja Kariera, svetuje, kako lahko mladi izboljšajo svoj življenjepis

Kje so priložnosti za slovensko logistiko?
Največje konkretne priložnosti za slovensko logistiko so po eni strani v povezovanju deležnikov, po drugi pa v povezovanju s strateškimi

Kibernetski napadi: 30 do 40 % podjetij ima zastarelo opremo
Kaj so najpogostejši šibki členi pri zaščiti pred kibernetskimi napadi v slovenskih podjetjih – ljudje, sistemi ali procesi?

Hyla: Po svetu imajo že 15.000 prodajalcev
Kako so v Hyli izkoristili družbena omrežja za izjemno rast prav v času epidemije? Zakaj se je spremenila sestava njihove



