Enajsterica za dober ulov na spletu
Slovenska podjetja, ki se tradicionalno najbolj oklepajo lastne spletne trgovine (in nerada prodajajo prek drugih), bi se po mnenju Aljoše Domijana iz Gambit trade morala bolj zavedati, da je prihodnost v spletu, saj klasična prodaja strmo pada.
Po besedah Žige Brodnika iz podjetja Optiweb nam bo kakovostna prenova vzela od 9 do 18 mesecev, pri tem pa mora sodelovati večina zaposlenih. Aljoša Domijan svetuje, naj se prenova začne od zgoraj, in priporoča, da si tudi vodstvo najame svetovalce. Strokovnjaki se strinjajo, da se investicija v digitalizacijo povrne v enem do največ treh letih, a to ni razlog, ki bi nas od tega lahko odvrnil. Pa poglejmo, na katere trende morate biti pri prenovi kot trgovci bolj pozorni.
a) PERSONALIZACIJA
TREND – Personalizirana ponudba in podatki o kupcih
»Kategorij kupcev ni več, obstaja samo še vsak kupec posebej!« poudarja Aljoša Domijan. »Personalizacija je postopek zagotavljanja izkušenj, prilagojenih uporabniku. To dosežemo z dinamičnim prikazom vsebine, priporočil izdelkov in posebnih ponudb, ki jih izberemo na podlagi prejšnjih dejanj, zgodovine nakupov, demografskih podatkov in drugih informacij, ki jih kupec s privoljenjem posreduje trgovcu. Trgovec tako lažje pritegne kupce in tudi poveča število njihovih (ponovnih) nakupov.
Zagotavlja se lahko v številnih oblikah, najpogostejši pa so opomniki za opuščene košarice, kvizi in personalizirani popusti,« pojasnjuje Žiga Brodnik.
b) NAROČNIŠKI MODEL
Ko razvijemo naročniški model, lahko ponudbo, namenjeno lojalnim kupcem, še bolj personaliziramo, za trgovca pa to pomeni lažje načrtovanje dohodka. »Naročnikom lahko ponudimo na primer brezplačno dostavo, vzorce novih izdelkov, dostop do ekskluzivne ponudbe in podobno, « našteva Andrej Perc iz podjetja Creatim. »Vsak od nas je že naročen na Netflix ali kakšen spletni časopis. Ko smo enkrat naročeni, se temu težko odpovemo. Naročniški model deluje tudi za klasične spletne trgovce, ki lahko ponujajo izdelke, namenjene periodičnemu nakupovanju.«
Google je za svoj brskalnik Chrome napovedal ukinitev piškotkov tretjih oseb, kar pomeni, da bodo ponudniki vedno bolj odvisni od podatkov, ki jih bodo dobili neposredno od uporabnikov (angl. zero party data).
c) ZBIRANJE POTREBNIH PODATKOV
Če želimo ponudbo personalizirati, moramo poskrbeti za dobro bazo podatkov o kupcih. Aljoša Domijan napoveduje, da bo ta naloga v kratkem z različnih globalnih servisov padla na pleča trgovca: »S selitvijo kupcev na pametne telefone so povezane tudi spremembe na področju spoštovanja zasebnosti kupcev. Apple je že zaščitil uporabnike telefonov iPhone in jim omogočil, da preprečijo zbiranje podatkov o njihovih navadah. V letu 2022 bodo temu sledili tudi Google, Facebook in drugi globalni igralci. Trgovci morajo tako podatke o svojih kupcih zbirati sami na svoji spletni strani, seveda z njihovim privoljenjem.« »Vegetarijanci ne bodo zadovoljni, če jih bodo na prvi strani živilske spletne trgovine pričakali zrezki. Uporabnica v kozmetični spletni trgovini se bo raje vračala, če ji bodo na prvi strani ponujeni izdelki, ki ustrezajo ravno njenemu tipu kože,« pojasnjuje Andrej Perc iz podjetja Creatim. A kako ugotoviti preference vsakega posameznika, ko se s spremljanjem njegove aktivnosti na spletu strinja redkokdo? »Google je za svoj brskalnik Chrome napovedal ukinitev piškotkov tretjih oseb, kar pomeni, da bodo ponudniki vedno bolj odvisni od podatkov, ki jih bodo dobili neposredno od uporabnikov (angl. zero party data). Kako je to videti v praksi? Uporabnike preprosto vprašaš, kaj jim je všeč. V prihodnje lahko v spletni trgovini pričakujemo vedno več pojavnih okenc v slogu kratkih anket: kakšen je vaš tip kože? Izberite pet najljubših artiklov! Kateri je vaš najbolj priljubljen šport?« razkriva Andrej Perc in dodaja, da bo to koristilo tudi uporabnikom, saj bodo tako hitreje našli, kar iščejo.
V prihodnje lahko v spletni trgovini pričakujemo vedno več pojavnih okenc v slogu kratkih anket: kakšen je vaš tip kože? Izberite pet najljubših artiklov!
TREND – Izjemna nakupna izkušnja
a) NE POZABIMO NA OSNOVE!
»Glavni trend ostaja doseganje in preseganje uporabnikovih pričakovanj. Dober produkt in izjemna nakupna izkušnja ne gresta nikoli iz mode, sploh slednjo pa pogosto podcenjujemo,« poudarja Jože Šulman iz Innovatifa. Aljoša Domijan izpostavlja tudi skrb za dober dostop do spletne trgovine prek telefona: »Trgovcu lahko predstavlja velik izziv, kako ponuditi enako ali boljšo uporabniško izkušnjo, kot jo je doslej na veliko večjih računalniških zaslonih.«
b) ZGODBA JE NAJDRAŽJI DEL
»Spletna trgovina je le del celotnega poslovnega sistema. S sodelovanjem različnih prodajnih kanalov je treba kupce spremljati na vsakem koraku. Tako je zelo pomembna možnost kupovanja prek družbenih omrežij,« izpostavlja Sandi Markon iz podjetja Stroka. Toda taka ponudba potrebuje zgodbo. »Zgodba, ne proizvodnja, je danes najdražji del. Trgovci na družbenih omrežjih uspešno prodajajo izdelke za ceno od 20 do 40 evrov, čeprav je njihova nabavna cena manjša od dveh evrov. Zgodba in promocija staneta le okrog 0,2 evra na klik, a je za posamezno prodajo potrebnih precej klikov. Tako strošek prodaje prek družbenih omrežij v povprečju znaša med 40 in 60 odstotkov maloprodajne cene,« pojasnjuje Aljoša Domijan.
c) PROGRESIVNE SPLETNE APLIKACIJE
»Zaradi vedno večjega poudarka na uporabniški izkušnji, ki pomembno vpliva na stopnjo konverzije spletnih strani in trgovin, Google med ključne faktorje rangiranja spletnih strani vključuje hitrost in odzivnost uporabniškega vmesnika. Ta izziv rešujejo tako imenovani razdruženi (angl. decoupled, headless) CMS-sistemi, kjer uporabniškega vmesnika ne procesira več CMS, ampak ločena komponenta, največkrat progresivna spletna aplikacija oziroma PWA. Ta zagotavlja izris spletne strani na ravni brskalnika, s tem pa bistveno pohitri spletno stran in izboljša uporabniško izkušnjo,« navaja Žiga Brodnik.
Trgovci na družbenih omrežjih uspešno prodajajo izdelke za ceno od 20 do 40 evrov, čeprav je njihova nabavna cena manjša od dveh evrov. Zgodba in promocija staneta le okrog 0,2 evra na klik, a je za posamezno prodajo potrebnih precej klikov.
č) HITRO ISKANJE
»Ko kupec začuti potrebo po novem izdelku svoje najljubše znamke, mu moramo omogočiti, da celoten nakup ob uporabi poljubnega plačilnega sredstva opravi v nekaj sekundah,« poudarja Sandi Markon in opisuje, kako to lahko optimiziramo: »Prisegamo na minimalističen dizajn in načrtovano nakupovalno pot, v skladu z načelom manj je več. Trendi kažejo, da ga lahko s premišljeno izpostavitvijo pomembnih delov spletne trgovine lažje prepričamo v nakup, hkrati pa mu olajšamo iskanje in izbiro artiklov z naprednimi filtri. Spletna trgovina mora s kupci komunicirati tako kot vaš najboljši prodajalec v fizični trgovini.«
d) POVEZANOST PRODAJNIH KANALOV
Jože Šulman svetuje, da kupcu omogočimo brezhibno prehajanje med kanali podjetja oziroma trgovine. Še bolje pa je, da ponudimo možnost nakupa neposredno prek družbenega omrežja. Vedno več uporabnikov se namreč odloča za slednjo, ker celoten proces precej pospeši. Izkušnja zagotavlja tudi preproste plačilne postopke in možnost odloga plačila.
TREND – Uporaba napredne tehnologije
a) VIRTUALNA IZKUŠNJA
»Razvoj virtualne resničnosti se je začel prilagajati dejanskim uporabniškim scenarijem. V nekaterih primerih se pojavlja celo prilagojena resničnost (angl. augmented reality), ki prek telefona ali posebnih očal dopolnjuje uporabnikovo dejansko zaznavanje realnosti z virtualnimi komponentami. V takšnem okolju se uporabniku zdi, kot da resnični in navidezni predmeti sobivajo v istem okolju,« razlaga Žiga Brodnik. »Sploh v času izogibanja fizičnih trgovin izstopa tako imenovano virtualno preizkušanje (angl. virtual try-on), ki uporabniku omogoča, da izdelek postavi v prostor ali pa ga preizkusi,« dodaja Jože Šulman. »Kupcem naše stranke smo tako omogočili, da ob pomoči kamere na telefonu v svoj dom postavijo izbrano svetilo, kar jim olajša izbiro,« izkušnjo opisuje Sani Markon.
b) GLASOVNI POMOČNIKI
»Med bolj znanimi so Applova Siri, Amazonova Alexa in Googlov asistent,« našteva Žiga Brodnik in dodaja, da naj bi bilo do leta 2023 v uporabi osem milijard naprav z glasovnimi pomočniki. »Oddaja naročila ob pomoči glasovnih pomočnikov je intuitivna, prostoročna, ne zahteva miške ali tipkovnice in je kot nalašč za večopravilne naloge. Glasovna tehnologija potrebuje še veliko razvoja, a optimizacija spletne trgovine za podporo glasovnim pomočnikom lahko bistveno vpliva na rangiranje že zdaj – predvsem če za eno od lokalizacij trgovine uporabljate tudi angleški jezik.«
c) KLEPETALNIK
»Klepetalnik je računalniški program, ki simulira pogovor s prodajalcem v trgovini in kupca vodi skozi proces nakupa. Angleško poimenovani ‘chatboti’ so pri nas že dobro razširjeni in skrbijo za takojšnjo komunikacijo s stranko ter reševanje njihove težave ob pomoči prednastavljenih scenarijev – na vprašanja uporabnikov odgovarjajo 24 ur na dan. V določenih primerih so lahko scenariji klepetalnika tako dovršeni, da uporabnik niti ne ve, da se pogovarja s programom, in ne s človekom,« poudarja Žiga Brodnik. Predvsem na družbenih omrežjih so že skoraj nujnost.