Če ne bo kapice, bo žep žejen.
10 prehrambnih scenarijev v letu 2023
Prehrambna industrija se je z velikanskimi podražitvami energentov, s tem pa tudi surovin in transporta, znašla pred novimi izzivi. »Spremembe bodo neizbežne. Ključni dejavniki generiranja teh sprememb bodo morda izhajali iz energetske krize in morebitnega večanja stroška elektrike, ki bi imelo mnogo širši vpliv na družbo in gospodarstvo,« opozarja Jaka Lončarič, vodja marketinga v podjetju Don Don.
Tudi okoljski odtis bo v prihodnje vsekakor vedno bolj pomemben. A ta se zaradi svoje kompleksnosti lahko razvija v mnogo daljšem časovnem obdobju, kot je eno leto, še meni Lončarič.
Bio, bio, bio …
Vse bolj prepoznavni bodo postajali bio izdelki in hrana, ki bodo pridelani po okolju prijaznih postopkih in imeli tako bolj ugoden okoljski odtis.
Z vse večjimi zahtevami po trajnostni hrani bodo tudi podjetja, ki izdelujejo embalažo, razširila svojo ponudbo v tej smeri, piše Paul Rusnak v članku These Top Food Trend Predictions for 2023 Are Coming in Hot (https://www.growingproduce.com/farm-management/these-top-food-trend-predictions-for-2023-are-coming-in-hot/#slide=159854-159855-6).
Hrana za reševanje izzivov s časom
V ponudbi bo več izdelkov, ki bodo zagotavljali daljši rok trajanja za živila s kratkim rokom uporabe, manjša pakiranja za manjša gospodinjstva ter živila, ki so prilagojena življenjskemu slogu, na primer z več beljakovinami in vlakninami ter boljšim glikemičnim indeksom, meni Jaka Lončarič.
Zaradi elektrike še višje cene
»Podražitve prehrambnih izdelkov in živil se niso ustavile. Določene surovine so se stabilizirale, določenim pa še vedno rastejo cene,« pojasnjuje Tim Pajer iz podjetja Monsun.
Z novim letom je pričakovati povečane stroške, ki bodo nastali ob usklajevanju življenjskih stroškov zaradi inflacije. Ogromno je odvisno od politike cen energentov, morebitnega subvencioniranja stroškov energije s strani države in delovanja borze surovin, pravi Jaka Lončarič.
Pri cenah elektrike bo v prehrambni industriji ključna pomoč države, menijo pri Monsunu: »Če ne bo kapice na ravni države, bo imel proizvajalec brez zakupljene elektrike za leto 2023 ob novem letu strošek elektrike desetkrat višji kot letos. Tega pa verjetno nihče ne bo preživel brez dviga cen produktov.«
Manj hrane v smeti
Svet se vrti v ciklih. Pretekle krize nam tako lahko razkrijejo, kaj pričakovati v prihodnje.
V prejšnji krizi leta 2008 potrošniki niso kupovali cenejših izdelkov, ampak so samo optimizirali nakupe – tisto, kar so kupili, so tudi porabili, pojasnjuje Tim Pajer: »Tako hrane niso zavračali.« Meni, da bo tudi v letu 2023 vzorec nakupnih navad enak.
Smer: veganski izdelki – a veganov je malo
Eden večjih živilskih sejmov Sial, ki je bil letos v Parizu, je pokazal, da se trend nagiba k veganskim izdelkom. Priljubljeni bodo denimo nadomestki mesa iz graha, pravi Tim Pajer, a opozarja:
»Čeprav prodaja močno raste, je delež ljudi, ki posegajo po teh produktih, trenutno še vedno zanemarljiv.«
Varčevanje z energijo pri kuhanju
Energetska kriza ustvarja nove poslovne priložnosti. »Kar nekaj marketinških promocij v tujini je narejenih v slogu ‘kupi že predpripravljeno jed, da ne porabiš toliko energije pri kuhanju’,« kot primer navaja Tim Pajer.
Nakupna košarica kot v letu 2022
Scenarij, da bomo kupci v letu 2023 množično začeli posegati po povsem novih živilih, ni verjeten. Osnovni potrošnik – in takih je v Sloveniji kar 98 odstotkov – bo še vedno imel enake kuharske navade in s tem enako nakupno košarico, je prepričan Pajer.
Več prostora za posebne vrste kruha
Pri nakupovanju kruha se potrošnik odziva predvsem na njegov okus, vonj in tudi predstavo o okusu na pogled, razlaga Jaka Lončarič:
»Prostor za posebne vrste kruha, tako imenovane specialne kruhe, je vedno večji, saj vsak potrošnik v takem kruhu najde posebno korist zase ali pa si z izbiro zagotovi denimo dodaten vnos vlaknin, beljakovin ali posebno vrsto moke, ki mu najbolj ustreza.«
Testeninske alternative
Brezglutenske različice testenin, izdelane iz čičerike, leče in riža, se v shrambah potrošnikov vse bolj uveljavljajo. Dobra izbira so tudi testenine iz bučk, piše Katlyn Moncada v članku the 2023 Food Trends You’re About to See Everywhere (https://www.bhg.com/food-trends-2023-6750997).
Kurja revolucija
Potrošnikov, ki jih med kupovanjem mesa ali jajc skrbi za dobrobit živali, je vse več, piše Alx Loh v članku 10 Food Trends To Look Out for in 2023, According to Whole Foods Market (https://www.eatingwell.com/article/8007708/10-food-trends-to-look-out-for-in-2023-according-to-whole-foods-market/).
Trend kaže, da se življenjski pogoji teh živali in kakovost izdelkov, ki zanimajo potrošnike, izboljšujejo.