V katerih panogah je največ izvoznih priložnosti?
Leto 2023, predvsem za tehnološka napredna in inovativna podjetja, prinaša velike priložnosti za rast, pravi Lidija Vinković iz javne agencije Spirit Slovenija.
Kje so priložnosti ob nizki rasti?
»Priložnosti vidimo na nišnih področjih trajnostnih rešitev, zdravstvene tehnologije, mobilnosti in napredne tehnologije (deep tech).«
Kakšno leto čaka izvoznike, je odvisno od številnih aktualnih kriznih dejavnikov. Dejstvo pa je, da bodo vsa (razvita) gospodarstva rasla počasneje in težila k samozadostnosti, energetski in okoljski vzdržnosti ter učinkovitosti, uporabi subvencij in tudi »nelojalnim« parcialnim dogovorom, napoveduje direktor Gospodarske zbornice Slovenije Matej Rogelj:
»To vse zmanjšuje potencial za ekspanzijo. Odpira pa priložnosti v nišnih sferah, ki jih je treba najti ali pa ‘izumiti’.«
V ožjem izboru: Kitajska, ZDA, Japonska, Belgija, Španija, Južna Koreja.
Kje so priložnosti na novih trgih?
V skladu z vladnim programom za internacionalizacijo so prioritetni trgi za internacionalizacijo tradicionalno geografsko zbrani v oddaljenosti 2.000 kilometrov.
To pomeni, da so dostopni, kulturno podobni in že odprti za trgovanje s Slovenijo: Nemčija, Avstrija in Švica (torej države DACH), Francija, Italija, države Višegrajske skupine (Poljska, Češka, Slovaška, Madžarska), Zahodni Balkan. A slovenski izvozniki vse bolj prodirajo tudi onkraj EU. Med prednostnimi trgi zunaj EU so bile po besedah Lidije Vinković v ožjem izboru Kitajska, ZDA in Japonska ter številni drugi trgi (Belgija, Španija, Južna Koreja).
Z vidika priložnosti so zanimivi tudi trgi Bližnjega vzhoda (ZAE, Turčija in Savdska Arabija), Zahodne Afrike (Nigerija in Gana), države srednje Azije in Azerbajdžana, dodaja Vinkovićeva.
Uzbekistan in Kirgizija – novi zvezdi izvoza?
Veliko priložnosti ponujata Uzbekistan in Kirgizija, kamor se Spirit ta mesec odpravlja z delegacijo podjetij. Aprila bodo skupaj s podjetji obiskali Hannover Messe na najpomembnejšem izvoznem trgu – v Nemčiji.
Na sejmu se vsako leto zbere približno 6.500 razstavljavcev iz več kot 60 držav, ki pokrivajo vsa področja industrijske oskrbovalne verige, od posameznih komponent do pametnih tovarn, in trende, kot so energetska učinkovitost, lahka gradnja in aditivna proizvodnja/3D-tisk, navaja Lidija Vinković.
Veliko neizkoriščenih priložnosti pa ponujajo še ZDA, kjer pri Spiritu organizirajo številne dogodke. V aprilu se tja ponovno odpravlja gospodarska delegacija.
V katerih panogah so priložnosti?
Prednostni sektorji za slovenski izvoz v skladu z zaznanim povpraševanjem na tujih trgih so naslednji, našteva Lidija Vinković: medicina in farmacija, napredna avtomobilska industrija in mobilnost, proizvodnja strojev in izdelkov iz kovin, hrana in pijača, informacijske in komunikacijske tehnologije ter proizvodnja električne energije.
Kaj so po besedah Lidije Vinković še konkretne priložnosti?
Ustvarja priložnosti za podjetja, ki lahko zagotovijo učinkovite nadomestke za plin v industrijskih procesih.
Podjetja, ki se ukvarjajo z zelenim prehodom, bodo prav tako imela koristi, saj bodo subvencije in nove oblike proizvodnje energije povečale donosnost na srednji in dolgi rok.
Uvedba mehanizma EU za ogljično prilagoditev na mejah, ki bo začel delovati leta 2026, lahko predstavlja konkurenčno prednost za proizvajalce kemikalij v Evropi, ki že dosegajo dobre rezultate glede zelenih meritev in bodo pomembni za tista evropska podjetja, ki trenutno širijo proizvodnjo na trge zunaj EU in nato načrtujejo izvoz v EU.
Predstavlja priložnost za proizvajalce avtomobilov, da nekatere energetsko intenzivne proizvodne procese usmerijo proti jugu v sredozemske države, kjer terminali za utekočinjeni zemeljski plin (LNG) že delujejo in ohranjajo nizke stroške energije.
Priložnosti so tudi na področju zdravstva, medicine in medicinske opreme. Ta mesec je bil denimo organiziran sejem Arab Healt v Dubaju, kjer se je s svojimi izdelki in storitvami predstavilo 13 slovenskih podjetij.
V trenutnih razmerah je veliko priložnosti tudi za podjetja s področja obrambne industrije in varnosti. Konec februarja bo sejem obrambne industrije IDEX v Abu Dabiju.
Priložnosti: trajnostne rešitve, zdravstvene tehnologije, mobilnosti in napredne tehnologije (deep tech).
Panoge za nove priložnosti
Matej Rogelj omenja naslednje panoge, kjer bi naša podjetja lahko našla nove priložnosti:
1. E-trgovina in digitalne storitve. Industrija e-trgovine in digitalnih storitev je že med pandemijo doživela znatno rast. Podjetja, ki delujejo v tem sektorju, bi lahko našla nove priložnosti na novih trgih.
2. Zdravstvena oskrba in medicinska oprema. Povpraševanje po zdravstveni oskrbi in medicinski opremi se je povečalo (ne le pri nas).
3. Spletno izobraževanje in rešitve za delo na daljavo. Premik k spletnemu izobraževanju in delu na daljavo je ustvaril nove priložnosti za podjetja, ki ponujajo te rešitve.
4. Hrana in kmetijski proizvodi. Krize vzpostavljajo pomen prehranske varnosti in samooskrbe, kar bi lahko odprlo nove priložnosti za prehrambna in kmetijska podjetja.
V podjetju vrednost lani prejetih naročil trenutno presegajo za 20 odstotkov. Rekordne številke na mesečni ravni se nekoliko umirjajo. V zadnjih mesecih opažajo minimalen upad naročil, kar pripisujejo vsesplošnemu umirjanju trga.
Posamezne države za leto 2023 napovedujejo zmanjševanje naročil, spet druge, predvsem velike države, pa nadaljnjo rast prodaje, pravi Nadja Čakič iz podjetja Dewesoft: »Seveda ni vse posledica gibanj na trgu. Tudi sami vplivamo na rezultate. Dewesoft se na svetovnem trgu vse pogosteje pojavlja kot zaželen dobavitelj merilnih instrumentov.«
Verjamejo, da bo uspeh zaradi tehnoloških novitet, ki jih ponujajo, izničil morebitni upad trga. Pravkar so odprli še dve podružnici, na Finskem in na Norveškem. »Verjamemo, da lahko uspemo tudi v Kanadi in še bolj prodremo na azijski trg,« dodaja Nadja Čakič.
Polycom: zmagal bo, kdor se bo hitro odločal
V Polycomu letos pričakujejo konsolidacijo trga na trgu avtomobilske industrije in rast na trgu komponent IIOT, ki jih imajo v portfelju, razlaga Iztok Novak iz Polycoma: »V prednosti bodo inovativna in agilna podjetja, ki bodo sprejemala premišljene, a hitre odločitve.«
Sorodni prispevki