Generacija Z ima kratko zažigalno vrvico

Aleksander Zadel z Inštituta C. A. R. je bil pred kratkim povabljen v visokotehnološko slovensko podjetje, ki zaposluje veliko predstavnikov generacije Z, nove »digitalce«: »90 odstotkov sodelujočih je bilo iz generacije Y, ki prav tako ne more razumeti Z-jevcev ter njihovega odnosa do dela in do odgovornosti.«

Ni bilo omenjenega le odnosa do odgovornosti, pravi Zadel, ki se sicer ukvarja s svetovanjem v podjetjih, tudi pri kadrovskih politikah in razvoju osebnih potencialov zaposlenih: »Če se njim zdi, da nekaj ni v redu, se ne bodo vrnili v službo. V podjetjih se čudijo, da so zaposlili osebo, staro 21, 22 let, jo dobro plačali in bili z njo zadovoljni, nje pa nekega dne po malici ni bilo več nazaj v službo. Celo bali so se, da je z njo kaj narobe, klicali domov, kjer pa o njej niso izvedeli nič. Potem pošljejo detektiva, ki to osebo najde in ji razloži, da mora, če preneha delati, vložiti prošnjo za sporazumno prekinitev delovnega razmerja. Nje pa to sploh ne zanima.«

Zažigalna vrvica, pri kateri ta generacija naredi neko potezo, je veliko krajša kot pri drugih generacijah, pravi Zadel.

A vsaka generacija mladih je drugačna, pravi Vesna Miloševič Zupančič, vodilna menedžerka e-Študentskega servisa: »Starejši nanje dostikrat gledamo kritično, ampak to še nič ne pomeni. Današnja generacija je bolj digitalno usmerjena, ker so njeni pripadniki odrasli z iPhoni. Od 15. leta starosti dalje so bolj karierno, pa tudi ekološko in trajnostno bolj ozaveščeni. Njihove vrednote so družbena pravičnost, vključenost, enakost. Te so bolj v ospredju.«
So globalna generacija

Takšna je zaradi povezljivosti prek interneta, svetovnih medijev, pravi Vesna Miloševič Zupančič: »Vse trende, ki se dogajajo po svetu, poznajo. Hkrati so instant generacija. Navajeni so, da zadeve dobijo takoj. V mojem času je bilo treba iti peš v knjižnico, tam najti knjige, narediti izpiske … Skratka, trajalo je nekaj časa. Danes je na internetu vse dosegljivo v nekaj minutah. So tudi bolj neposredni v komunikaciji.«

Na trgu dela imajo možnost izbire, pravi Miloševič Zupančičeva: »Imamo rekordno visoko zaposlenost, po drugi strani pa številčno zelo majhne generacije mladih. Zato imajo možnost izbire in to tudi vedo. Predvsem to opažamo pri študentskem delu.«

Skrbi jih za okolje

Pri prejšnjih generacijah bi rekli, da je le redkokdo od nas na prvo mesto, pred službo, postavil skrb zaradi okolja. Za zdajšnje mlajše generacije je to zelo pomembno, opozarja Vesna Miloševič Zupančič: »Zanima jih, ali lahko pridejo na delovno mesto s kolesom, ali lahko pridejo z javnim prevozom, je mogoče v službi polniti električni avto, ali imajo v podjetju veganske in vegetarijanske jedilnike.«

Hkrati jih zelo skrbijo njihovi življenjski stroški, dodaja Miloševič Zupančičeva: »V Deloittovi raziskavi na mednarodni ravni je kar polovica mladih izjavila, da živijo od plače do plače. Poročajo tudi o stresu, o izgorelosti, čeprav so šele vstopili na trg dela. Navsezadnje zelo ločijo tisto, kar se dogaja v službi, od prostega časa. Cenijo svoj prosti čas, svoje hobije. Mnogi gredo ob 16. uri domov in konec.«

  Sorodni prispevki

Pomakni se na vrh