Podjetniški detektor naročil 2023
Kako so se v najboljših slovenskih podjetjih pripravili na naročila?
Najboljši so negotovosti in izzivov že navajeni. Zdi se, da jih prav nič več ne more presenetiti in jim odvzeti poguma. Pet odličnih slovenskih podjetij, Dewesoft, Duol, Metronik, Vitanest in Lušt, je pripravljenih na vse.
Zavedajo se, da jih v novem letu čaka kar nekaj izzivov. A ni poti brez ovinkov in izzivi so pravzaprav samo priložnost, da postanejo še boljši.
Poglejmo detektor naročil v letu 2023.
Dewesoft: S tehnološkimi novitetami nad upad trga
V podjetju Dewesoft letos in lani beležijo rast naročil. Trenutno presegajo vrednost lani prejetih naročil za 20 odstotkov, čeprav je pred nami še zadnji mesec tega leta. Rekordne številke na mesečni ravni se sicer nekoliko umirjajo in v zadnjih mesecih opažajo minimalen upad naročil. To pripisujejo vsesplošnemu umirjanju trga. Posamezne države za leto 2023 napovedujejo zmanjševanje naročil. Spet druge, predvsem velike države, pa predvidevajo nadaljnjo rast prodaje, pravi Nadja Čakić iz podjetja Dewesoft:
»Seveda ni vse posledica gibanj na trgu. Tudi sami vplivamo na rezultate, saj se Dewesoft na svetovnem trgu vse pogosteje pojavlja kot zaželen dobavitelj merilnih instrumentov.« Njihov tržni delež se tako povečuje.
»Verjamemo, da bo uspeh zaradi tehnoloških novitet, ki jih ponujamo (dobre kvalitete, dolge garancijske dobe in dobrega marketinga) izničil morebitni upad trga,« dodaja Čakićeva.
Pojasnjuje, da je podjetje v velikem investicijskem procesu. Gradijo dodatnih 700 kvadratnih metrov prostorov za trenutne in prihodnje razvojnike ter upravo, s čimer bodo sprostili prostor za širitev proizvodnje in oddelkov kvalitete ter tehnologije. Načrtujejo tudi večanje števila zaposlenih.
Duol: Naročila se premikajo
V podjetju Duol že letos zaznavajo manjši upad naročil, predvsem pa premikanje naročil. Investitorji se v primerjavi s predhodnim letom za investicijo odločajo dalj časa, pravi Anžej Olaj iz Duola: »Predvsem za naročila iz Evrope velja, da večina investitorjev čaka, kako bo Evropa preživela zimo.« Kar zadeva leto, ki prihaja, je število predvidenih naročil za Duol ostalo približno enako. Veliko naročil je že skoraj potrjenih in čakajo le še na podpis pogodbe. V primeru dobrega energetskega stanja spomladi pričakujejo izvedbo večine naročil v čakanju. Zaznavajo umirjanje cen surovin in transporta, ki so bile med letoma 2020 in 2022 zelo visoke, predvsem pa nepredvidljive, pravi Olaj: »Upamo, da se bodo razmere v letu 2023 normalizirale.«
Glavni izzivi bodo potek vojne v Ukrajini, inflacija in morebitna recesija, našteva Dušan Olaj: »Panika? Kje pa! Če smo se v zadnjih dveh letih kaj naučili, smo se tega, da pričakuj nepričakovano.«
Metronik: Pohod na Zahod
»Po dveh letih, ki smo ju preživeli z epidemijo korone, smo spet pričakovali normalno leto,« priznava Aleksander Temeljotov, direktor podjetja Metronik, a kmalu so jih pričakala nova presenečenja. Kljub vsemu, kar se dogaja letos, gospodarstvo za zdaj deluje dokaj dobro, brez večjih pretresov. Razen v segmentih, ki so zelo odvisni od cene energije, opaža Temeljotov: »V Metroniku smo v letu 2022 prejeli celo 30 odstotkov več naročil kot v letu prej in imeli eno najuspešnejših let doslej.« Glede na obseg prejetih naročil pričakujejo, da bo leto 2023 poslovno uspešno. Če ne bo večjih pretresov, si obetajo rast prodaje, saj povečujejo svoje aktivnosti v tujini, zlasti na zahodnih trgih.
Verjetno bo glavni izziv soočenje z inflacijo ter njenim vplivom na gospodarstvo in povpraševanje, napoveduje Temeljotov: »Glede na stalne nove krize v zadnjih letih čakamo, katera nova kriza bo nastopila v letu 2023. In če pride, bomo že našli pravo rešitev, kako jo uspešno prebroditi – kot smo jo vsakič do zdaj.«
Vitanest: V posezoni enako kot lani
Naročila so letos spomladi zelo poskočila, ugotavlja Karmen Kompara, direktorica podjetja Vitanest: »Smo pa zdaj v posezonskem obdobju in v primerjavi z lani ni zaznati večjih sprememb naročil.« V prihodnjem letu po njenih besedah pričakujejo reden dotok naročil: »Gradnja in prenova objektov sta bili zadnja leta v porastu in se bosta nadaljevali, s tem pa tudi nakup klimatskih naprav in toplotnih črpalk, saj zagotavljajo udobje, varnost in zanesljivost bivanja v zaprtih prostorih.«
»Izzivi nas krepijo, a zadnja leta jih je bilo več in bili so veliki, zato so nas tudi obremenili,« se zaveda Karmen Kompara.
Paradajz: Lušta do marca ne bo
V podjetju Paradajz večjih sprememb pri naročilih v zadnjem letu ne opažajo. Pričakujejo tudi, da se bo količina naročil obdržala. Zaradi nepredvidljivih sprememb in negotovosti, ki so v zadnjem času postale stalnica, je težko napovedati, kaj vse bo v letu 2023 bolje, menijo v Paradajzu: »Vsekakor smo lani naredili dobro potezo, ko smo del energije po dokaj ugodni ceni zakupili tudi že za leto 2023. Žal ne vse.«
Za podjetje bo v prihodnje kljub temu največji izziv prav dvig cen energije, pravijo. Za zunajsezonsko pridelavo paradižnika morajo rastlinjak v hladnih delih leta ogrevati. Zaradi varčevanja z energijo in tveganja, da se bodo pojavile težave z dobavami energije (redukcije), v sezoni 2023 ne bodo imeli zimske pridelave v najhladnejših mesecih, torej paradižnik od januarja do marca ne bo na voljo.
»Upamo, da se bodo razmere v povezavi s tem kmalu normalizirale ter bomo Slovenkam in Slovencem lahko ponovno zagotavljali svež, v Sloveniji pridelan paradižnik vse leto,« si želijo v Paradajzu in dodajajo, da je v teh negotovih časih težko napovedati, kdaj bo to mogoče: »Nekako si želimo in verjamemo, da že leta 2024, najpozneje pa v letu 2025.«
Kaj pa dobave?
Nekatera podjetja se bodo morala v prihodnjem letu spoprijeti tudi z motnjami pri dobavi. Podjetniki so nam zaupali, kakšne težave pričakujejo pri dobavi in kako jih bodo reševali. Velik izziv bo predstavljala nedobavljivost elektronskih komponent, opozarja Nadja Čakić iz podjetja Dewesoft: »Postopki, ki jih izvajamo z nadomestitvijo manjkajočih komponent, upočasnjujejo naš razvoj.«
Poskušali bodo zagotoviti predvidene dobave naročnikom in ob tem ne zapostaviti njihovega nadaljnjega razvoja. V pomoč jim bodo tudi povezave v svet, nadaljuje Čakićeva: »Trenutno imamo Dewesoftova podjetja v 17 državah sveta, prodajne partnerje pa v dodatnih 50 državah. Že v preteklosti smo se lahko obrnili nanje za pregled ponudbe na njihovem lokalnem trgu in na njihovo pomoč računamo tudi zdaj.«
V podjetju Metronik so imeli težave z dobavami že letos. Dokler se te ne umirijo, je najboljša rešitev dobro napovedovanje potreb in naročanje opreme na zalogo, svetuje Temeljotov.
Nepredvidljivost v dobavni verigi je stalnica zadnji let, se strinja tudi Karmen Kompara, direktorica podjetja Vitanest: »Vzroki so različni, a enotni za vse; izhajajo tako iz pomanjkanja materialov kot iz porasta povpraševanja, zato jih rešujemo skupaj, z dobavitelji, poslovnimi partnerji in kupci.«
V podjetju Duol po drugi strani težav z dobavami sploh ne pričakujejo. Enako je v podjetju Paradajz, kjer so si večino najpomembnejših stvari že zagotovili na zalogo za drugo leto.
Generalni recept za izzive v 2023
V podjetju Dewesoft vse od njegove ustanovitve niso zabeležili lahkega leta, priznava Nadja Čakić: »Vsako leto in vsak dan v letu prinese nove izzive. Enkrat so večji na področju razvoja, drugič na področju proizvodnje. Včasih se pojavi birokratska ovira, drugič primanjkuje kadra. Nekako pa nas vse to žene naprej. S premagovanjem teh izzivov poskušamo postati najboljši. Smo na dobri poti.«