Top 5 področij uporabe UI v logistiki
»Logistiko lahko v grobem razdelimo na dve področji, na skladiščno in transportno logistiko,« poudarja strokovnjak za digitalno poslovno preobrazbo Mitja Trampuž, predsednik pobude AI4SI (Umetna inteligenca za Slovenijo) pri GZS in direktor podjetja Creaplus. Našteva področja, kjer je umetna inteligenca že najbolj uporabna:
1. Avtomatizirana in robotizirana skladišča.
Avtomatizacija skladišča in programska oprema za upravljanje skladišča zagotavljata logistiko, ki združuje transportne in skladiščne premike ter operativno upravljanje. Z analizo vzorcev pomaga optimizirati vire.
»Tu umetna inteligenca igra ključno vlogo pri upravljanju. V tem primeru gre bolj za to, ali je podjetje pripravljeno oziroma ali se mu izplača uvesti avtomatizacijo, torej za vprašanje ekonomije obsega,« izpostavlja Trampuž.
2. Upravljanje zalog in optimizacija dobavne verige.
»V skladiščih se UI lahko uporabi tudi za upravljanje zalog, na primer za samodejno spremljanje ravni zaloge in popolnjevanje glede na trende oziroma vzorce pri povpraševanju kupcev. Z analizo podatkov in prepoznavo vzorcev je mogoče opozarjati na potencialna tveganja v dobavni verigi, kar omogoča proaktivno ukrepanje,« pojasnjuje Trampuž.
Notranje informacije, kot so podatki o prodaji, lahko celo navzkrižno primerja s podatki, pridobljenimi iz forumov, družbenih medijev in drugih internetnih virov ter tako zagotovi optimalno uporabo virov. Vključujemo jo tudi v sledenje, na primer ob pomoči klepetalnih robotov, ki kupcem odgovarjajo na preprosta vprašanja.
3. Procesiranje naročil.
»Določanje optimalne poti zbiranja blaga, združevanje naročil, upravljanje prioritet, razvrščanje naročil glede na dostave in odpreme in podobno so klasične možnosti UI. Možne so tudi izboljšave pri navzkrižnem pretovarjanju,« našteva Trampuž.
4. Učinkovita transportna logistika.
»Umetna inteligenca ima številne prednosti za logistične dejavnosti, vključno z optimizacijo stroškov dostavne flote, izračunavanjem optimalnih poti in upravljanjem delovnega časa glede na pravila o dostavi in delovni čas mobilnih zaposlenih. Menim, da ima UI pomembno vlogo tudi pri izboljšanju kakovosti podatkov ter pri napovedovanju razpoložljivosti kapacitet in dostave, na primer glede na vreme in promet, kar je koristno za sisteme, ki delujejo v realnem času,« pravi Trampuž.
Umetna inteligenca tako upravlja celotne vozne parke za prevoz blaga, razlaga najnovejše prometne informacije in jih vključuje v sisteme na kraju samem.
5. Horizontalni procesi.
Vsako podjetje lahko optimizira administrativne procese, od prodaje do dela s kadri. »Pomembna pa je ekonomija obsega, saj umetna inteligenca svojo moč še vedno najbolje pokaže pri velikih količinah podatkov in je bolj v pomoč velikim kot malim podjetjem.
Manjša podjetja lahko svojo konkurenčnost povečajo z vključevanjem v platforme, kjer bo UI skrbela za optimalno razdeljevanje naročil med uporabnike glede na lastnosti in razpoložljivosti sredstev. Podobno nekateri ponudniki turističnih zmogljivosti del ali celo vse svoje kapacitete ponudijo prek platform – primer je Booking.com.«
Sorodni prispevki