Na kaj morajo paziti podjetniki, da ne razvadijo otrok?
Kolikšen izziv je to?, je vprašal urednik revije Podjetna Slovenija, Goran Novković, dr. Mateja Tušaka. In kaj odgovarja?
»To je največji izziv za družinske podjetnike. Ni enotnega modela nasledstva. En otrok je lahko od rane mladosti vključen v delo, drugi pa je nekakšna črna ovca in predvsem črpa bonitete. Tretji še hodi v šolo. To ni samo ekonomski in pravni, ampak tudi psihološki izziv. Če družina nasledstva ne izvede ustrezno, bo podjetje propadlo.«
Na kaj morajo paziti v družinskih podjetjih, da se to ne zgodi?
»Prehajamo v časovno obdobje, ko imamo relativno veliko vsega, kar se kaže tudi v športu. To omogoča dokaj razvajeno populacijo otrok.
Pri podjetnikih je podobno. Del podjetnikov razume, da cilj njihovega dela ni uživanje, ampak jim delo predstavlja nekakšno strast. Ne zadovoljijo se s tem, da veliko zaslužijo, kupijo jahto in se imajo lepo. Otroci jih praviloma posnemajo. Tudi veliko otrok zdravnikov se odloči za zdravniški poklic. Ko otroci odrastejo, so vajeni delati cele dneve, ker so tako delali njihovi starši. To je zanje normalno življenje in normalna kultura.
Imeli pa smo tudi podjetnike, ki so obogateli in šli nato takoj uživat. Takšni podjetniki imajo pogosto izjemno razvajene otroke, saj si ti otroci lahko privoščijo več kot drugi, starši pa jih niso vzgajali, da je treba najprej ustvarjati. Mogoče imamo še nekaj takšnih podjetij, ne pa več veliko.
Nič ni narobe s tem, da otroku nekaj materialno privoščiš. Mora pa to vedno biti pogojeno z nekim odnosom do dela, s strastjo, ker prav to omogoča, da bomo vse to imeli. Mnogi bogati ljudje so svoje premoženje podarili, ker so ugotovili, da njihovi otroci propadajo. Da so postali razvajeni. Svojo podjetniško žilico so zadovoljili, nato pa so videli, da preveč denarja njihovim otrokom samo škodi.
To ni samo izziv podjetnikov. Ves sodobni svet se mora naučiti, da je, čeprav imamo danes veliko, še vedno treba vzgajati otroke, ki bodo motivirani. Ki se bodo znali truditi in si postavljati cilje. To gre skupaj s kulturo podjetja. Zaslužek je stranski produkt tega, kar delamo, ne pa osnovni cilj.«
Celotni intervju z dr. Matejem Tušakom, profesorjem na Fakulteti za šport in predsedujočemu Olimpijskemu inštitutu, si lahko preberete v junijski izdaji revije Podjetna Slovenija.
Sorodni prispevki