Startupi ne grizejo – prinašajo svež veter!
Naša uveljavljena podjetja se premalo ukvarjajo s prebojnimi inovacijami, kar pomeni, da startupi velikokrat sploh ne najdejo pravih sogovornikov ali somišljenikov,« nam kot prvo misel zaupa Matej Rus, vodja mednarodne konference Podim in platforme Start:up Slovenija.
Glavne napake na parketu startupov
Po Rusovih besedah v praksi opažajo, da startup podjetja velikokrat primarno iščejo le investicijo kapitala. A pogosto bi bilo bolj logično, da bi svojo energijo usmerili v iskanje potencialnih strank in ustreznih kanalov do strank. Pri tem jim lahko pomagajo uveljavljena podjetja.
Po drugi strani velika podjetja prevečkrat razmišljajo, da bi investirala v startupe, pri tem pa se premalo potrudijo, da bi jih spoznala in jim ponudila različne oblike partnerskega sodelovanja.
Poti do novih povezav med podjetji je več. Izkušnje kažejo, da se startup podjetja sama
obrnejo na že uveljavljena podjetja ali se z njimi povežejo na priporočila drugih startupov in investitorjev, ki ta podjetja že poznajo.
Matej Rus pojasnjuje, da se podjetja s startupi povežejo na bolj ali manj individualizirane načine.
»Na eni strani lahko organiziramo celovit program s kakšnim dogodkom (na primer hekatonom). Po drugi strani pa imamo pristope, kot je udeležba na konferenci Podim. Nanjo vsako leto pripeljemo 200 najbolj obetavnih startupov iz Slovenije in sosednjih držav. Tako ponujamo razmeroma poceni dostop do startupov. V startup skupnosti delujemo že več kot 20 let, zato se znamo hitro povezati s katerimkoli startupom v regiji.«
Aljoša Domijan, uspešni poslovnež in soustanovitelj tehnološkega podjetja (Gambit trade d.o.o. / Enaa.com) navaja 3 pogoje pri izbiri prave poti do uspešnega sodelovanja s startup podjetjem:
- Pogled v prihodnost: »Ker dobro poznam trende, me zanimajo podjetja, ki na trg prinašajo stvari, ki jih bomo potrebovali čez nekaj let.«
- »Sam želim imeti dovolj znanja, da razumem, kaj ekipa dela.«
- »Pomembna je ocena, ali gre za ekipo, ki bo znala prepričati kupce in investitorje ter preskočiti vse ovire, ki jo čakajo.«
Rus izpostavlja, da startup podjetjem pomagajo v vseh fazah razvoja: od razvoja ideje in oblikovanja ekipe v prvi fazi do testiranja ideje s poslovnimi testi v drugi ter zagona podjetja z validacijo na trgu v tretji fazi.
Uveljavljenim podjetjem pa pomagajo na področju inoviranja. »Če že imajo vpeljane inovacijske ekipe in procese, se osredotočamo na razvoj idej na podoben način kot pri startup podjetjih. Če pa teh struktur nimajo vzpostavljenih, jim pomagamo vzpostaviti inovacijsko ekipo in procese ter oblikovati inovacijsko strategijo. Podjetjem pomagamo identificirati ideje znotraj in zunaj podjetja ter jih pripeljati do faze, ko jih lahko predajo na produkcijsko oziroma izvršno raven podjetja.«
Sodelovanje in povezovanje tako postaja gonilo razvoja. Ob sodelovanjih si vsi vpleteni delijo znanje, ideje, pa tudi povezave, in tako izdelek ali projekt lahko poseže višje. Tako je dosegljivih še več trgov, omogočena je celovitejša rešitev, vsi vpleteni pa pridobijo neko novo znanje in dodatno širino, strni misli Špela Drobnič iz Britansko-slovenske gospodarske zbornice.
Uveljavljeni podjetniki ugotavljajo, da je startup scena vse večja in da je na njej vse več dobrih ekip z možnostmi za preboj in uspeh.
»Ugotavljam, da sem ves čas v stiku s tremi do petimi potencialnimi startupi z mojega področja (spletna prodaja in podobno), ki me zanimajo kot investitorja. Povprečno smo v stiku okrog leto dni. V tem času spoznam ekipo in ocenim njihove cilje ter sposobnost, da jih dosežejo. Seveda pa tudi startup ekipa spozna mene in oceni, ali me želi sprejeti kot partnerja v podjetju. Če interes obstaja, nas potem čaka še finančni del pogajanj,« pojasni Domijan.
»Odkrito povem, da je dobiček moj edini interes.« »Tu startupom pomagamo do globalnih investicij,« dodaja Domijan. »Z nekaterimi sodelujem zgolj kot svetovalec ali pa jim pomagam pridobiti posel, naročilo ali drugega investitorja. Vedno odkrito povem, da je moj edini interes dobiček.« Direktor Gambit trada pri tem poudari, da so pri sodelovanju še kako pomembni zadovoljstvo ter tehnološki in drugi izzivi. »Ampak ko gre za investicijo ali posel, se držim načela, da je za vse najbolj pošteno, če se od začetka zavedamo, da delamo za to, da s tem zaslužimo,« še pristavi.
Aljoša Domijan, direktor Gambit trada in ustanovitelj spletne trgovine Enaa.com, je tudi partner v ABC pospeševalniku ter podjetju G+ Quant.
Kaj pravi statistika?
Startup podjetja pridobivajo pomen s pospešeno hitrostjo. Statistični podatki kažejo (Dealroom in Sifted, 2021), da so startupi v razvitih startup ekosistemih v zadnjih letih postali vodilni vir novih delovnih mest.
To dokazujejo analize Dealrooma, ki navajajo, da so v številnih startup vozliščih nova delovna mesta v zadnjih nekaj letih rasla za povprečno približno 10 odstotkov na leto, kar je dvakrat do trikrat hitreje od rasti delovnih mest v širšem gospodarstvu.
»Na startupe glejte skozi prizmo dinamičnih ekip, ki iščejo nove rešitve, poslovne modele in ponudbe vrednosti ter se pri tem neskončno hitro učijo.«
Aljoša Domijan
Konferenca Podim se je razvila v enega najvplivnejših startup in tehnoloških dogodkov v regiji srednje in vzhodne Evrope (CEE). Uvrstila se je med 30 najboljših v Evropi po mnenju EU Startups. Vsako leto se je udeleži 1000 udeležencev (število so zavestno omejili, da lahko zagotavljajo visoko kakovost mreženja).
V središču so startup in scaleup podjetja (okoli 500 udeležencev), primarno iz regije CEE, ki se potem mrežijo z investitorji, direktorji podjetij in drugimi deležniki startup ekosistema iz Evrope in z drugih celin.
Podim izvaja aktivnosti za mednarodno promocijo naše širše regije v svetu ter navezovanje delovnih stikov in prijateljstev z globalnimi igralci. Njihov cilj je, da v regiji ustvarijo več priložnosti za razvoj startup podjetništva in ustvarjanje prebojnih inovacij.
Letošnji Podim bo med 15. in 17. majem. Start:up Slovenia pa je partner Podjetne Slovenije.
4 razlogi, zakaj se udeležiti Podima:
1. Dostop do več kot 150 startupov z območja Alpe-Adria, Srednje in Vzhodne Evrope ter Balkana.
2. Z orodjem Podim Dealroom do pomembnih sestankov in poslov.
3. Odlična priložnost za mreženje, povezovanje in iskanje novih investicijskih priložnosti.
4. Vrhunski program, tradicionalna Podim zabava in tekmovanje Podim Pitching Competition.
Tudi Združeno kraljestvo je svoja vrata na stežaj odprlo startupom, so nam pojasnili na Britansko-slovenski gospodarski zbornici.
- dostop in predstavitve ustreznim stikom,
- nasvet in podporo pri odpiranju podjetja v Združenem kraljestvu,
- podroben pregled podjetja in konkretne nasvete,
- pomoč pri iskanju ustrezne lokacije,
- davčne nasvete,
- pomoč podjetjem tudi po tem, ko je podjetje že ustanovljeno,
- pomoč pri vizumih,
- pomoč pri zaposlovanju.
Sorodni prispevki