Kako mlade navdušiti za podjetništvo?

Mlade podjetnike potrebujemo! Podjetništvo mladih je ključnega pomena za ekonomsko vitalnost in inovacijsko zmogljivost v Sloveniji in po vsej Evropski uniji, je zapisano v Slovenskem podjetniškem observatoriju 2023 z naslovom Podjetniška demografija in značilnosti podjetništva mladih, ki so ga pripravili na Inštitutu za podjetništvo in management malih podjetij na Ekonomsko-poslovni fakulteti v Mariboru.

Kako jih navdušiti? Ponujamo vam 5 idej:

1. Sprememba šolskega sistema: ključ do podjetniškega razmišljanja

Rok Stritar, ustanovitelj Kibube in nekdanji profesor podjetništva, opozarja na ključno pomanjkljivost obstoječega šolskega sistema. Po njegovem mnenju je 15 let, preživetih v sistemu, ki kaznuje odstopanja od učbeniško določenih norm, ključni dejavnik, ki zavira razvoj podjetniškega duha pri mladih.

Otroke in mlade moramo spodbujati k reševanju kompleksnih problemov, poudarja in kritizira omejevalni odnos šolskega sistema do neuspeha. Po njegovem mnenju je nujno, da učenci dobijo priložnost za popravljanje slabih ocen, saj bi s tem dobili sporočilo, da je sprejemanje napak in neuspehov povsem normalen del učnega procesa.

»Če želimo vzgojiti podjetniško usmerjene posameznike, moramo najprej revidirati način, kako obravnavamo neuspeh,« poudarja Stritar. »Neuspeh je namreč neločljiv del poti do uspeha.« Poleg tega je po njegovem ključno vprašanje, kakšne vrednote želimo vzgajati pri mladih. »Ali želimo programirane posameznike, ki se uklonijo, ali pa posameznike, ki razmišljajo in tvegajo?«

2. Sporočilo mora biti jasno: dovolite si upati

V medijih in družbi moramo nujno izpostavljati, da je podjetniško vedenje zaželeno, pravi Stritar. Televizijski projekti, kot sta Masterchef in Slovenija ima talent, so dobre prakse, kjer se lahko pokažejo drugačni, tisti, ki si upajo, s tem pa pokažejo tudi, da ni nič hudega, če jim ne uspe. Pomembno je poskusiti, pravi Stritar. »Zato moramo o tem govoriti in izpostavljati drugačna dejanja.«

3. Več spodbud za uspešne

Sprejemanje ukrepov za spodbujanje podjetništva je zelo zahtevno, pravi Stritar. O vsakem je namreč treba premisliti skozi prizmo in preveriti, ali dejansko spodbuja podjetniško ravnanje. Želi si, da bi bili ukrepi bolj naravnani na spodbujanje uspešnih. Opozarja, da imajo marginalne skupine manjše možnosti za uspeh.

4. Mlade moramo poslušati

Ne gre za to, da so mladi izgubili vrednote, pač pa so te zanje razporejene drugače v piramidi vrednot, pravi Željko Ćurić, psihiater, soustanovitelj podjetja O. K. Consulting in velik poznavalec podjetništva. »Mlade moramo poslušati.« Mladih zato nad podjetništvom ne more navduševati tradicionalist, ki izhaja iz svoje piramide vrednot, opozarja Ćurić.

5. Mladi so razigrani

Mladi danes bolj živijo za sedanjost, pravi Ćurić. »Pomembno jim je, da se imajo dobro zdaj, prihodnost je negotova.« Starejše generacije živimo bolj za prihodnost, razlaga: »Če želimo do mladih, jih moramo torej počakati v sedanjosti.«

Ćurić opaža, da mladi podjetniki delajo samo kratkoročne načrte, za tri mesece, pol leta. Petletni ali desetletni načrti multinacionalk so za to generacijo nesprejemljivi, pravi Ćurić. »Vse je bolj razigrano, fleksibilno in meni je ta sistem všeč.«

  Sorodni prispevki

Pomakni se na vrh