Kdaj je podjetnik lahko srečen?

Kdaj je podjetnik lahko srečen?, je urednik revije Podjetna Slovenija vprašal antropologa Dana Podjeda. In kaj odgovarja?

»Ne vem, kakšna je natančna definicija takšnega podjetnika, zato bom najprej nekaj povedal o srečnem človeku. Filozof George Herbert Mead je pojasnil, da je naš jaz, ki mu je pravil sebstvo, sestavljen iz dveh delov: iz individualnega in družbenega jaza. Zanimivo je, da smo najbolj srečni takrat, ko se individualni jaz razblini in ostane samo družbeni jaz. Napihovanje in iskanje sreče v sebi pa po mojem vodi v egocen, ko se preveč posvečamo svoji podobi, svojim besedam, svojim dejanjem in pozabljamo na vse drugo okrog sebe.

Najboljši trenutki v življenju so takrat, ko doživimo zanos. Psiholog Mihaly Csikszentmihalyi je razložil, da je to tisti trenutek, ko povsem »pademo« v opravilo, doživetje, projekt – v karkoli. To početje pa mora biti ravno prav zahtevno in naporno, denimo takrat, ko smo na previsni pečini, ki je ravno prav strma, in premagamo svoj prejšnji rezultat. Takrat se čas ustavi, individualni jaz pa izgine. No, to je zanimivo: takrat, ko nas ni več, smo najbolj srečni.

Sam na primer vem, da je moj nastop na odru dober, ko me mine trema in povsem »padem noter«. Takrat izpuhtim, izginem. Mislim, da se s tem stanjem zanosa pogosto srečajo tudi podjetniki.«
Podjetniki težijo k uspešnemu rezultatu. Ko presežejo prejšnji rezultat, padejo v zanos. Ampak najbrž je za ta rezultat potrebna pravšnja mera aktivnosti, sicer se izčrpajo in niso več srečni, mar ne?, sprašuje Novković.

»Točno tako. Če želiš zanos vzdrževati na dolgi rok, je treba imeti pravo mero. Pomembna je zmernost. To je krasna slovenska beseda. Kaj pomeni? Da živiš po meri sebe, drugih, pa tudi planeta, okolja. Če si zmeren, se zavedaš svojih meja in omejitev drugih okrog sebe. Samo tako lahko dolgoročno vodiš podjetje in si podjeten, spotoma pa še srečen, zadovoljen.«

Ne izgoriš, kot temu pravijo danes …

»Ja, tako se reče danes. Spomnim pa se, da smo včasih rekli, da je nekdo »fasal živčni zlom«. Ti ljudje so preveč padli noter. Da se ti to ne pripeti, je treba znati plavati tudi s tokom. Pogosto se ljudje preveč trudijo plavati proti toku, toda včasih je dobro, da te tok odnese. Martin Strel je znal na ta način uspešno varčevati z energijo. Zdi se mi, da je bil pri tem precej podjeten, saj je iz sebe napravil blagovno znamko.«

  Sorodni prispevki

Pomakni se na vrh